Het secretaressevak verandert en dat ondervind ik dagelijks. Niet alleen de razendsnelle technologische ontwikkelingen maar ook de toenemende behoefte aan flexibiliteit en kostenreductie in organisaties vragen continu om aandacht en inspanning. Een lastig speelveld voor zowel de secretaresses als de managers. Toch biedt deze verschuiving ook kansen om managementondersteuning op een andere manier en op een ander niveau in te richten. Sta je daar als secretaresse én als manager voor open?
Professioneler: je wilt toch niet anders?
De eisen die aan organisaties gesteld worden op het vlak van flexibiliteit en efficiëntie hebben onherroepelijk invloed op de invulling van het vak van de management ondersteuner. De één-op-één relatie “secretaresse – manager” maakt plaats voor een centrale ondersteunerspool en projectmatig werken. Misschien word je daar niet meteen enthousiast van maar wat als juist daar de kansen liggen om jouw specifieke talenten te ontwikkelen en in te zetten. Denk aan digitalisering, sociale media, evenementen of bijvoorbeeld een helpdeskrol. Je kunt je kennis verbreden en verdiepen waardoor je werk je meer voldoening geeft. Je zet stappen in je persoonlijke ontwikkeling en geeft een professionele invulling aan dit mooie vak. Als manager word je efficiënter en meer resultaatgericht ondersteund. Daar heeft de hele organisatie baat bij.
Verandering roept weerstand op
Jammer genoeg verlopen deze veranderingen niet altijd even soepel. Zowel managers als secretaresses vinden het soms moeilijk om de oude vertrouwde werkwijze los te laten. Ik hoor dan: “Het werkt toch goed. Waarom moet het anders?”. Of: “Alle secretaresses bij elkaar?! Wie bepaalt dan de prioriteiten? Ben ik als manager de sluitpost?”. Maar ook is er de angst dat bij toenemende efficiëntie banen verloren gaan.
Toch ben ik van mening dat de risico’s van “het oude behouden” veel groter zijn:
- Ondersteuners die niet meebewegen met de ontwikkelingen in het vak raken achter op collega’s die dat wel doen. Baanverlies ligt dan pas écht op de loer.
- Organisaties die vasthouden aan de oude werkwijze staan hun eigen professionalisering in de weg. Haalt de concurrentie je straks in?
- Managers en ondersteuners die elkaar de hand boven het hoofd houden, roepen irritatie op en staan vooruitgang in de organisatie in de weg. De slager keurt zijn eigen vlees….
Life Long Learning
Ik maak me graag sterk voor een open houding ten aanzien van de veranderingen in het vak van de managementondersteuner om samen met de organisaties professioneler en slagvaardiger te worden.
Gelukkig wordt er steeds meer aandacht besteed aan de verschuiving van het werk- en denkniveau. Veel management support opleidingen spelen daar op in. En wat is er mooier dan je te blijven ontwikkelen zodat je kunt anticiperen op de veranderende eisen van organisaties en hun managers?
Life long learning klinkt mij in elk geval als muziek in de oren. En dan maakt het niet uit of je dat in dienstverband of als zelfstandige doet.
Wil jij dat ook en kun je wat inspiratie gebruiken? Lees dan mijn blog “Secretaresse kom in beweging!”. Ook het boek “Groeien naar lean & meaningfull management support.” van Annemarie de Martines-van Schoonhoven van Quadrant Advies is een absolute aanrader.
Wat heb jij nodig om de volgende stap te zetten?
Laat het me weten!
Een mooie quote!
Secretaresse nieuwe stijl zoekt managers! Ik ben het er helemaal mee eens. Eindelijk ben je als secretaresse / managementondersteuner / projectsecretaresse geen ‘ondergeschoven kindje’. Ook ik ben bezig met mijzelf voor te bereiden op de (zelfstandige-) dienstverlenende secretaresse van nu en later. Dit maakt het vak van secretaresse zooo mooi, je bent in vele taken inzetbaar. Nog even geduld..(ook voor mezelf-) er wordt aan deze weg gewerkt….!
Longlife learning, een mooie kans om niet achterop te raken.
Leuk om te lezen Irene, dat je bezig bent je te ontwikkelen naar de secretaresse van de toekomst. Dat is echt nodig, heel veel succes daarbij!