Blog
Het proces van de bestuurlijke besluitvorming is complex. Tussen het opstellen van een advies en het moment waarop het in college en/of raad behandeld wordt, zitten veel verschillende stappen waarbij meerdere medewerkers betrokken zijn, elk vanuit hun eigen discipline. Dat zorgt voor de nodige knelpunten. Gelukkig kunnen deze vaak opgelost worden door de koppeling van …
Bestuurlijke besluitvormingsproces digitaliseren en iBabs, een goeie match Lees verder »
Een groot deel van onze werktijd gaat op aan vergaderen. Dat kost ook het nodige in de voorbereidingen en in de uitwerking van notulen, besluiten en actiepunten. In veel gevallen worden de stukken zelfs nog op papier verzameld en verspreid. Dat is echt niet meer van deze tijd. Lees verder en ontdek hoe vergaderen efficiënter, …
Digitaal of papierloos vergaderen: het hoe en waarom Lees verder »
De overheid gaat steeds verder met het digitaliseren van processen, dat ervaar ik elke dag in mijn werk bij gemeenten. Er is een toenemend besef van de noodzaak om bewuster om te gaan met tijd en middelen. De digitale tools zijn inmiddels ook ruimschoots voorhanden. Toch is de elektronische handtekening vaak nog een struikelblok. Want …
In 3 stappen naar de elektronische handtekening Lees verder »
In mijn vorige blog had ik het over het papieren ‘vergaderleed’. Ik kom het regelmatig tegen wanneer organisaties (nog) geen gebruik maken van een digitale vergadertool zoals bijvoorbeeld iBabs. Dat is ook aan de orde in het dagelijkse teamwerk. Wat kun je hier inzetten om het makkelijker en efficiënter te maken? De tool die ik …
5 goede redenen om te werken met Microsoft Teams Lees verder »
Implementatietrajecten van nieuwe softwaretools of processen zijn vaak complexe projecten die over grenzen van afdelingen heen gaan en veel extra druk leggen op de dagelijkse gang van zaken. Mijn recente ervaring bij één van mijn opdrachtgevers met de implementatie van iBabs(*) laat zien hoe het werkt. Waar loop je tegenaan? De introductie van een nieuwe …
Waarom een externe implementatie begeleider inschakelen? Lees verder »
Dit jaar vier ik 10 jaar ondernemerschap! Met mijn nieuwjaarsboodschap stuurde ik 10 wensen de wereld in. Allemaal hebben ze te maken met de inzichten die ik opdeed: Pak je kansen 10 jaar geleden pakte ik – aan het begin van de economische crisis – mijn kans als ondernemer. De kennis en ervaring die ik …
Diverse opdrachten als procesbegeleider bij bijeenkomsten rondom eenzaamheid, informatiemanagement, organisatieveranderingen en wijkbijeenkomsten – mei 2017 tot heden. Als procesbegeleider ondersteun ik (project)groepen op een hele effectieve manier om in korte sessies snel resultaat te behalen. Stap voor stap, met de werkvorm die daar het beste bij aansluit. Wanneer ik zelf de projectleider ben, maak ik bij de …
Als PMO/programmasecretaris ben ik o.a. verantwoordelijk voor: – implementatie Ibabs (inrichten bestuurlijk besluitvormingsproces, ontwikkelen opleidingsprogramma, trainen van medewerkers). – het besluitvormingsproces zowel op programma- als op projectniveau. – opstellen van programma- en projectplanningen, opzetten van de (financiële en algemene) projectadministratie en het bewaken daarvan.
En het jaar is alweer bijna voorbij. De hectiek van de voorbereidingen voor de feestdagen is overal voelbaar. Daarna komt wel weer een moment van rust, terugkijken en vooruitblikken. Dat doe ik nu alvast. Hoe is het in 2018 gegaan? Wat wil ik graag anders en beter? Hoe kan ik me blijven ontwikkelen in mijn …
Anke heeft onze Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad ondersteund als ambtelijke secretaris. Naast de standaard taken als agenda’s opstellen en notuleren, heeft ze een heel digitaal proces beleidsstukken voor ons opgezet, sharepoint voor ons ingericht en ervoor gezorgd dat we met Teams kunnen werken. De samenwerking met Anke verliep ontzettend prettig!