Acquisitie

Koud, lauw of warm? Acquisitie, lastig maar onmisbaar.

Even wat anders. Meestal schrijf ik in mijn blogs over mijn professionele ontwikkeling. Hoe fijn ik dat vind voor mezelf en om mijn opdrachtgevers verder te helpen maar ook hoop ik collega’s in het vak en andere ZZP’ers met mijn ervaringen te inspireren. Deze keer meer over één van mijn dilemma’s: acquisitie, hoe werkt het?

Werk jij “in” of “aan” je bedrijf?

In gesprek met collega ZZP’ers hoor ik bij het woord acquisitie vaak dingen als: “Hier heb ik zo’n hekel aan! Wat doe jij eraan en hoe organiseer je het?” In de praktijk komt het erop neer dat wanneer je het druk hebt, je er (te) weinig tijd aan besteedt. En zodra het rustiger wordt, loop je achter de feiten aan. Heel herkenbaar: ook ik vind acquisitie een lastig onderdeel van het ondernemerschap waardoor ik het ongemerkt steeds weer uitstel. Heel soms overvalt me dan de gedachte: “Zal ik dan maar weer in loondienst?” Dat duurt maar even. Want uiteindelijk heb ik er 10 jaar geleden heel bewust voor gekozen om als zelfstandige aan de slag te gaan en – ik heb het al vaker gezegd en geschreven – daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Maar hoe moet het nu met die broodnodige acquisitie?

Zichtbaar zijn

Er zijn genoeg tips, trucs, trainingen, do’s en don’ts te vinden op het internet of in gesprek met collega’s. Eén ding springt er altijd uit: laat jezelf zien. Helder. Want wanneer men jou niet kent of niet weet te vinden dan wordt het heel lastig om opdrachtgevers aan te trekken. Dat is in elk geval iets waar je continu aandacht aan kunt besteden. Hoe je dat doet blijft heel persoonlijk. De afgelopen jaren heb ik op dit vlak vooral geïnvesteerd in het up-to-date houden van mijn website, het schrijven van blogs en het delen van kennis op LinkedIn. Het heeft me ook geholpen om nieuwe diensten als introductie gratis aan te bieden. Bijkomend voordeel is dat ik ervaring opdoe én tegelijkertijd kan laten zien wat ik te bieden heb.

Oude contacten/nieuwe contacten

Het voelt voor mij niet goed om mijn diensten ongevraagd aan te bieden, “koud” contact op te nemen. Daarom ga ik liever op zoek naar mogelijkheden voor een “warme” benadering.  Bijvoorbeeld door contact te zoeken met de mensen met wie ik in het verleden samengewerkt heb maar die door een verandering van werk- of woonomgeving uit beeld zijn geraakt. Mijn gulden middenweg bestaat eruit om deze “oude” contacten eerst een e-mail te sturen en daarna telefonisch of bij een kopje koffie van gedachten te wisselen en te onderzoeken of we wat voor elkaar kunnen betekenen.

Wat ik lastiger vind is het opbouwen van nieuwe contacten. Ik richt me met mijn werk vooral op organisaties binnen de (semi)overheid. Dat is zo specifiek dat het gemiddelde ondernemersnetwerk niet de meest voor de hand liggende plek is voor contacten die tot nieuwe opdrachten kunnen leiden. Meer specifieke netwerken hebben niet alleen het voordeel dat je op de juiste plek aan je zichtbaarheid werkt maar daarnaast kun je er ook gericht kennis uitwisselen. Hier zoek ik nog even verder.

Wanneer is acquisitie effectief?

Na 10 jaar ondernemen kan ik alleen maar onderschrijven dat het helpt om te proberen acquisitie een vast onderdeel van je werkweek te maken. Een open deur maar daarom niet makkelijker. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het goed is om die dingen te doen die ook echt bij je passen. Dat wil niet zeggen dat je niet af en toe uit je comfortzone mag. Want iets nieuws doen, brengt ook weer nieuwe kansen.

Wat zijn jouw ervaringen met acquisitie? Wat heeft jouw voorkeur en wat laat je liever links liggen? Laat het weten in een reactie.

1 reactie op “Koud, lauw of warm? Acquisitie, lastig maar onmisbaar.”

  1. Marianne van de Water

    Als je eens met andere ogen naar acquisitie gaat kijken en het op deze manier echt gaat DOEN werkt het geweldig! Marianne van de Water acquisitie expert 🙂

Reacties zijn uitgeschakeld.